Nieuws
|
Reactie
van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit dhr.dr.E.P. Veerman
op verschillende brieven van Ent Europa >>
Reactie
van het Ministerie LNV op Ent Europa brief 7 juli 2003 >>
REACTIE VAN DE
PRODUCTSCHAPPEN VEE, VLEES EN EIEREN >>
NIEUWSBRIEF
MOND- EN LAUWZEERRICHTLIJN (2) >>
Reactie van J.P.
Balkenende >>
Europees Parlement
neemt aanscherping MKZ wetgeving over >>
Landbouwcommissie
Europees Parlement scherpt nieuwe MKZ-wetgeving verder aan >>
Amendementen o.a. van Albert Jan Maat >>
(PDF bestand)
MKZ
richtlijn Raad van de Europese Unie >>
(PDF
bestand)
134 pagina's!
17 APRIL 2003
NIEUWSBRIEF MOND- EN KLAUWZEERRICHTLIJN
>>
Brief
aan Zijne Excellentie prof. mr. dr. J.P. Balkenende
>>
Brief
aan Zijne Excellentie Dr. C.P. Veerman >>
Brief:
Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij >>
OPMERKINGEN
N.A.V. BELEIDSDRAAIBOEK MKZ
12 december 2002 >>
Brief
aan de Vaste Kamercommissie van LNV
>>
Vragen
aan minister Veerman?>>
Onderzoek
bevestigt twijfels over MKZ in Kootwijkerbroek >>
DEFINITIEVE
UITSLAG UIT BRUSSEL IVM VERANDERING NON-VACCINATIEBELEID 18 DECEMBER 2002.
>>
|
Redactioneel
stuk uit het Algemeen Dagblad 19 december 2002-12-19
Brussel:
Tegen mond- en klauwzeer gevaccineerd vlees kan vanaf volgend jaar in
heel Europa in de supermarkten komen te liggen. Brussel neemt de Nederlandse
aanpak van mond-en klauwzeerbestrijding over.
Ringvaccinaties, zoals Nederland die tijdens de MKZ-crisis vorig jaar
toepaste, zijn volgens de Europese Commissie de beste methode om een epidimie
te bestrijden.
Door nieuwe vaccins zijn ingeente dieren tegenwoordig duidelijk te onderscheiden
van zieke dieren.
Vlees en melk van ingeente dieren zou gewoon in de winkelschappen terecht
moeten komen, vindt Brussel, mits ze voldoen aan strenge normen. Alleen
voor de groothandel komt er een apart label.
De consument zal de mkz-producten in de supermarkt niet kunnen onderscheiden.
Onnodig, vindt Eurocommissaris Byrne Consumentenzaken, want het vaccin
is absoluut onschadelijk voor de gezondheid, net zoals andere dierenmedicijnen.
De Eurocommissaris wil dat gevaccineerd vlees voortaan in heel Europa
verkocht kan worden.
Dat moet problemen zoals vorig jaar in Nederland voorkomen.
Om de uitbraak in de hand te houden, werden dieren op grote schaal preventief
ingeent.
Hun vlees mocht echter niet worden uitgevoerd.
Omdat dat de hele Nederlandse export lam dreigde te leggen, besloot toenmalig
minister Brinkhorst de dieren te laten vernietigen.
Met de nieuwe Brusselse voorstellen, die nog door alle EU-landen moeten
worden goedgekeurd, kan dat in de toekomst grotendeels worden vermeden.
Het gevaccineerde vlees mag in heel Europa in de schappen komen te liggen.
Het blijft de vraag of supermarkten daartoe overgaan. Albert Heijn weigerde
vorig jaar bijvoorbeeld vlees uit de getroffen gebieden te verkopen.
De Brusselse plannen zijn een erkenning van de Nederlandse MKZ-aanpak.
In Groot Brittannie, dat niet vaccineerde, kwamen vorig jaar miljoenen
gezonde dieren op de brandstapel terecht.
Nederland wist de crisis in de hand te houden door de ringvaccinaties,
al gaf Brussel daar pas achteraf haar goedkeuring aan.
Sinds 1992 was vaccineren tegen mkz eigenlijk verboden. Alle dieren preventief
in Europa inenten, ziet Brussel niet zitten. Het zou te duur en te complex
zijn.
Aldus het AD
|
|
|
STICHTING
ONDERZOEK MKZ CRISIS
Onderzoek bevestigt twijfels over MKZ in Kootwijkerbroek
Dit is een origineel persbericht.
Barneveld, 27 november 2002 - Was het doden van ruim 55.000 dieren, het
aanbrengen van miljoenen euros schade en het traumatiseren van honderden
veehouders en hun gezinnen een tragische vergissing? Onderzoek toont aan
dat er ernstige fouten zijn gemaakt bij het vaststellen van de klinische
diagnose, het laboratoriumonderzoek, de besluitvorming en de communicatie.
Deze fouten in combinatie met het feit dat de officiële instanties
het onderzoek hebben geprobeerd te belemmeren hebben ertoe geleid dat
de twijfels over de juistheid van de beslissing tot ruiming niet zijn
weggenomen.
Was er echt MKZ of niet? Dat is de centrale vraagstelling van het rapport
waar de Stichting Onderzoek MKZ Crisis Kootwijkerbroek anderhalf jaar
aan gewerkt heeft. Had de overheid het bij het rechte eind toen er zo
drastisch werd ingegrepen? Vanaf het allereerste begin is het MKZ geval
in Kootwijkerbroek anders geweest dan alle andere. Tot op de dag van vandaag
is het niet duidelijk waar het virus vandaan kwam, in tegenstelling tot
andere besmettingen. Op Teletekst verscheen het bericht dat er een besmetting
was geconstateerd op een moment dat verschillende dierenartsen nog geen
duidelijke klinische verschijnselen hadden geconstateerd en de testen
in het laboratorium allemaal negatieve uitslagen te zien gaven. De communicatie
naar de veehouders was rommelig en bevatte veel onjuistheden en tegenstrijdigheden.
Het besluit om te ruimen leek genomen te zijn, terwijl nog niet formeel
vaststond dat er een besmetting was. Positieve testuitslagen werden pas
laat in het proces gevonden, terwijl antilichamen nooit zijn aangetoond.
Redenen genoeg voor de bevolking van Kootwijkerbroek om twijfels te hebben.
Twijfels die nu worden bevestigd.
De Stichting Onderzoek MKZ Crisis Kootwijkerbroek besloot in april 2001
om een grondig onderzoek te starten. Bestuurslid J.G. Schreuder:Door
het bestuderen van duizenden paginas onderzoeksmateriaal en ruim
100 gesprekken met wetenschappers, praktijkdeskundigen en direct betrokkenen
hebben we een nauwkeurige reconstructie van de gebeurtenissen in maart
2001 kunnen maken. Ondanks de tegenwerking van het Ministerie van LNV,
het Ministerie van Justitie, de RVV en ID Lelystad hebben we ook nog de
hand kunnen leggen op ruim 100 officiële documenten en getuigenverklaringen
die betrekking hebben op deze zaak.
Het onderzoek toont aan dat er vele fouten zijn gemaakt die invloed hebben
gehad op de diagnose en de besluitvorming en dat het Parlement en de Europese
Unie niet juist zijn geïnformeerd. Daarnaast wordt ingegaan op een
aantal mogelijke scenarios. Woordvoerder L. Jansen: Door het
gebrek aan openheid van de officiële instanties is het niet mogelijk
om een slotconclusie te trekken. Het scenario dat het bedrijf onterecht
besmet is verklaard achten wij zeer wel mogelijk. Wij zijn graag bereid
om samen met hen dit onderzoek voort te zetten en af te ronden.
OVER DE STICHTING
De Stichting Onderzoek MKZ Crisis Kootwijkerbroek is opgericht in mei
2001 te Barneveld op initiatief van een aantal zakenmensen uit de regio.
Het bestuur bestaat uit de leden E. Brons, L. Jansen, J.G. Schreuder en
C.J. Westeneng. De stichting heeft tot doel de diagnose rond de MKZ-crisis
in Kootwijkerbroek van het begin tot het eind te ontrafelen en op die
wijze te komen tot objectieve waarheidsvinding.
VOOR MEER INFORMATIE
Mevrouw A. Fidder
A&A Office Management
Telefoon: 0624 220 662
E-mail: afidder@officemanagement.nl
ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud
van bovenstaand bericht.
27 nov 02 10:30
|
|
|
Paarse
partijen verdragen geen Europese kritiek
VVD en PvdA verzwakken aanbevelingen MKZ-commissie over Nederland
STRAATSBURG - De
tijdelijke commissie MKZ van het Europees Parlement heeft
vanochtend unaniem haar eindrapport aangenomen. Vice-voorzitter Albert
Jan
Maat (CDA / EVP) is verheugd over de hoofdlijnen van dit rapport, maar
betreurt de houding van liberalen en socialisten m.b.t het Nederlandse
hoofdstuk.
Albert Jan Maat:
"Het rapport zegt klip en klaar dat het bestaande beleid
na de ervaringen van vorig jaar niet kan worden voortgezet. Verder stellen
we dat vaccinatie niet langer een laatste redmiddel mag zijn, maar een
centraal instrument bij de bestrijding van MKZ. Ik ben zeer blij met deze
belangrijke stap vooruit". Ook werd er een amendement van Maat aangenomen
over het systeem van compensatie van de getroffenen. Maat vindt dat dit
systeem op Europees niveau moet worden vastgelegd, om
concurrentievervalsing te voorkomen. Nu betaalt Europa 60% van de kosten
en
kunnen lidstaten zelf beslissen hoe de overige 40% betaald wordt. In
Nederland draagt de sector zelf deze kosten; in andere landen betaalt
de
regering. Verder zal er op verzoek van de christen-democraten een onderzoek
komen naar de kosten en baten van algehele preventieve vaccinatie, die
tot
1992 nog in verschillende lidstaten, waaronder Nederland, werd toegepast.
Tot slot is Maat verheugd over de brede steun voor 25 van zijn 28
amendementen, onder andere over ethische overwegingen en de
maatschappelijke ontwrichting die MKZ met zich meebrengt.
Teleurgesteld is
Maat over de opstelling van de liberalen en socialisten
m.b.t. het Nederlandse hoofdstuk van het rapport. Zo verzwakten zij de
conclusie uit het rapport dat er in Nederland te weinig aandacht was voor
lokale kennis en kunde - van bijvoorbeeld lokale dierenartsen,
belangenorganisaties, politie en burgemeesters. Volgens het aangenomen
liberale amendement viel dit op de Veluwe wel mee en was de aanpak in
Friesland zelfs "zeer positief". Een VVD-amendement waarin de
aanpak in
Nederland veterinair "een succes" wordt genoemd werd terecht
verworpen. Wel
werd door weerstand van socialisten en liberalen helaas een amendement
verworpen dat stelde dat "massale ruimingen niet meer aanvaardbaar"
zijn.
Albert Jan Maat: "De Paarse partijen hebben het niet aangedurfd om
over hun
eigen schaduw heen te stappen. Ze wijzen wel naar de regering Blair voor
zijn aanpak van MKZ in het Verenigd Koninkrijk, maar kunnen geen
constructieve kritiek op de Nederlandse aanpak verdragen. Deze commissie
is
juist ingesteld om boven nationale afwegingen en partijpolitiek te staan,
om zo te komen tot een goede Europese evaluatie. Dat de socialistische
rapporteur (terecht) ongezouten kritiek heeft geuit op de Britse Labour
regering past bij deze Europese aanpak. De opstelling van de VVD en PvdA
daarentegen getuigd van weinig Europese visie".
Het eindrapport van
de tijdelijke commissie MKZ zal op 18 december door het
volledige Europese Parlement behandeld worden.
(07.11.02)
132 miljoen euro schade door MPA hormoonschandaal
In antwoord op schriftelijke
vragen van CDA-Europarlementariër Ria
Oomen-Ruijten schrijft de Europese Commissie dat Nederland het ergst is
getroffen door het MPA hormoonschandaal. De totale schade bedraagt tussen
de 107 en 132 miljoen euro. Voor deze schade bestaat geen Europese
compensatieregeling.
Naast deze cijfers
geeft Europees Commissaris Byrne in zijn antwoord ook
een gedetailleerde reconstructie van de gebeurtenissen. Het blijkt dat
fout
op fout is gestapeld.
Uit de reconstructie
blijkt dat het Ierse afval (met MPA hormoon) foutief
was opgenomen op de "groene lijst van afvalstoffen", zodat geen
controleprocedures werden uitgevoerd. Als het systeem goed had gewerkt
was
het afval op een zogenaamde "oranje lijst" gekomen. Voor stoffen
die op die
lijst staan geldt een strenge controleprocedure. Vervolgens had het
Belgische bedrijf Bioland geen vergunning om farmaceutisch afval te
verwerken. Het uit Ierland afkomstige farmaceutische afval had dus niet
verwerkt mogen worden. Tot slot blijkt dat het -vrijwillige-
kwaliteitsprogramma van de Nederlandse diervoedselsector niet goed werkt.
Bedrijven die aan dit "Good Manufacturing Practice-programma deelnemen
mogen uitsluitend grondstoffen aankopen bij leveranciers die door het
kwaliteitsprogramma zijn erkend. Achteraf blijkt dat twee ondernemingen
grondstoffen bij Bioland hebben gekocht. Bioland is nooit erkend door
het
GMP-programma. Ondertussen is de GMP-erkenning van beide ondernemingen
ingetrokken.
Ria Oomen-Ruijten
(consumentenbeleid en volksgezondheid) en Albert Jan Maat
(landbouw) vinden de antwoorden schokkend: "Het zijn met name de
lidstaten
die in gebreke zijn gebleven, want de lidstaten zijn verantwoordelijk
voor
de naleving van de Europese verordeningen. Fout is op fout gestapeld.
Het
farmaceutisch afval had nooit op een verkeerde lijst mogen komen. Dit
is de
fout van Ierland. Verder had België moeten voorkomen dat Bioland
farmaceutisch afval verwerkt. Tot slot werkte ook de zelfregulering in
Nederland onvoldoende. Door het GMP-programma erkende bedrijven lapten
de
eigen regels aan de laars."
Voor wat de vergoeding
van de schade betreft vindt Oomen-Ruijten dat de
Ierse overheid verantwoordlijk is:
"Het is in Ierland begonnen. In Ierland is het afval op een foute
lijst
opgenomen en daardoor kon het zonder problemen in België worden verwerkt."
Commissaris Byrne
berekent dat de landbouwers 43 miljoen euro hebben
verloren als gevolg van de vernietiging van dieren en het inkomensverlies;
de diervoedselsector heeft een strop van 33 miljoen euro als gevolg van
vernietiging en uit de handel nemen van veevoeder; de slachthuizen hebben
een inkomstenderving van 25 tot 50 miljoen euro als gevolg van de
tijdelijke terugval van de productie en door de uitvoerbeperkingen. De
Nederlandse regering heeft 6 miljoen euro extra moeten uitgeven
hoofdzakelijk door meer tests en toezicht.
|
|
|
Bijeenkomst
in Dokkum op 21 oktober 2002 over voortgang mkz, enquête Tijdelijke
Commissie mkz van het Europees Parlement, Ontwerpresolutie 2002/2153(INI)
Op initiatief van het CDA, met o.a. Europarlementariër Albert Jan Maat
Maat
De enquête en de ontwerpresolutie leveren wat Maat betreft meer
op dan verwacht, maar minder dan gehoopt (nl. preventieve vaccinatie).
Positief zijn:
Erkenning van de grote psycho-sociale schade, m.n. geconstateerd in Engeland
en Nederland
Erkenning van de grote economische schade, binnen en ook buiten de sector
Bestrijding mkz is niet langer een veterinair probleem
Bestrijding d.m.v. vaccinatie is effectiever dan ruiming
Het Nederlandse systeem om vergoeding te hanteren en tegelijkertijd de
mogelijkheid hebben te kunnen korten, wordt als onrechtvaardig ervaren
en als Europees gezien onacceptabel. Het is concurrentievervalsing.
Te weinig inbreng van lokaal bestuur en lokale deskundigen, zowel in Nederland
als in Engeland
De risico's voor mkz groeien door voortgaande globalisering en opwarming.
Men legt de risico's daarvoor bij de veehouderijbedrijven en dat is niet
langer verantwoord.
De regel dat bij uitbraak gevolgd door ringenting en in leven laten van
de dieren een land, een regio, een jaar op slot gaat, is onder druk van
de mkz-commissie teruggebracht naar zes maanden. De commissie vindt dat
niet voldoende en bepleit nadrukkelijk die periode terug te brengen naar
drie maanden.
Zo nodig zou door de overheid dwang moeten worden gehanteerd wanneer de
industrie, ingeval van ringvaccinatie na uitbraak en in leven laten van
de dieren, de producten niet wil afnemen om ervoor te zorgen dat de producten
wél worden afgenomen. Dat kan binnen het kader van de Europese
wetgeving (convenant met het bedrijfsleven).
Preventieve vaccinatie is niet haalbaar gebleken, dat zeggen ook vele
deskundigen
Er komt onderzoek naar de gevolgen, de voor- en nadelen van preventief
vaccineren. Voor export binnen Europa zou het geen punt zijn.
Beperking transport levend vee tot 500 km of 8 uur. Het transport van
schapen vanuit Engeland is de oorzaak geweest.
Negatief/punten van kritiek:
De verontwaardiging is even groot onder burgers als onder hobbydierhouders.
De rapporteur zal dat aanpassen.
Algemene preventieve vaccinatie wordt belemmerd omdat er heel veel virussen
voorkomen. Dat bestrijdt Maat. Wereldwijd is heel goed bekend welke virussen
voorkomen en daar kan men de enting op instellen. Daarover is een wijzigingsvoorstel
ingediend.
De wetgeving moet aangescherpt worden wat de afzetmogelijkheden van de
producten van gevaccineerde dieren betreft.
Naast de sociaal-psychologische gevolgen is er ook sprake van maatschappelijke
ontwrichting.
De zinsnede dat de Nederlandse overheid de schade op de koop toe heeft
genomen zal uit het rapport worden geschrapt op aandringen van de liberalen.
De stelling dat veterinair gezien de aanpak in Nederland een succes was,
vindt Maat discutabel. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. De liberale
fractie vindt het onderzoek naar de gevolgen van enting niet nodig.
Verloop:
Eerste ronde van amendementen is achter de rug. Op 22 oktober is de eerste
bespreking van de amendementen. Christen-Democraten en Socialisten willen
de hoofdlijnen van het rapport zo veel mogelijk in stand houden. Op 7
november volgt een tweede ronde. Op 18 november is de eindstemming van
de Mkz-commissie over het ontwerp-verslag en de ingediende amendementen.
Plenair debat en eindstemming over het verslag door het gehele Parlement
op 18/19 december.
Atsma, tweede-kamerlid
CDA
Het rapport heeft goede aspecten, maar er zijn ook kanttekeningen. 1.
De CDA-fractie vindt het jammer dat het non-vaccinatiebeleid niet in de
volle omvang ter discussie is gesteld en dat niet binnen afzienbare tijd
aanpassing kan worden verwacht. 2. Er ligt een zwaar accent op de levensmiddelenindustrie,
daar wordt wel een zwaar appèl op gedaan, maar de verwerkende industrie
blijft buiten beeld. 3. Er wordt niets gezegd over de eigen beleidsvrijheid
die landen hebben, over het opzetten van een noodfonds en de bestemming
van middelen. Als argument wordt aangevoerd: oneerlijke concurrentie.
In Nederland is een aanpassing aangekondigd van de transportregels. De
strafkortingen zouden uit de wet gehaald moeten worden; het draaiboek
is nog steeds bijna ongewijzigd, voor het vermarkten van producten van
geënte dieren is niets geregeld, de zuivel- en voedingsmiddelenindustrie
blijven buiten schot. Door de mkz-uitbraak zijn er veel regels bijgekomen,
maar nog niet weer komen te vervallen.
Jansen, Centraal
Bureau Levensmiddelenhandel
Hij heeft voorheen gewerkt bij LTO Nederland. Het CBL is bezig met de
interne discussie over de afzet van dierlijke producten in crisissituaties.
Randvoorwaarde is voedselveiligheid. De supermarkten zijn slechts een
klein deel van de oplossing. Jansen stelt dat we ons niet door de crisis
heen kunnen eten, dat we het in Nederland niet óp krijgen, als
producten van geënte dieren alleen binnen Nederland afgezet kunnen
worden. Het panel merkt op dat het CBL geen onderzoek meer hoeft te doen
naar hoe de sector omgaat met hygiënemaatregelen, I&R, vervoer
en voedselveiligheid. Dat is allemaal geregeld. Het gaat hier om de gegarandeerde
afzet van de producten van geënte dieren.
Egberink, dierenarts
De regelgeving moet gebaseerd zijn op onderscheidende testen. Er moet
voldoende vaccin aanwezig zijn binnen Europa. In de draaiboeken moet onderscheid
gemaakt worden tussen runderen en varkens.
Cazemier, burgemeester
van Dongeradeel
Centraal punt van kritiek: er is te weinig inbreng geweest van het lokale
bestuur en de lokale deskundigen. Cazemier vindt dat zo nodig bestuursdwang
uitgeoefend moet worden richting zuivelsector en retailers om de afzet
van producten te waarborgen.
Dan komen er vragen vanuit de zaal en naarmate de avond vordert, wordt
de stemming emotioneler. Duidelijk is dat veel boeren en burgers geen
weg weten met het non-vaccinatiebeleid.
Gevraagd naar de kosten zegt Maat dat die ruimen boven de 10 miljard euro
uitkomen (schatting in Engeland 9 miljard euro en in Nederland 1 miljard).
Vraag: kan Nederland verder gaan dan Europese regelgeving? Atsma: dat
moet je niet willen. Veerman heeft gezegd: Nederland moet niet verder
gaan dan de Europese regelgeving aangeeft, en daar moeten wij hem aan
houden.
Maat meldt dat het gesprek met Friesland Coberco om onbekende redenen
is afgezegd. Hij hoopt echter binnenkort wel een gesprek te hebben.
Gevraagd wordt wanneer het rapport 'Veerkracht' wordt besproken in de
Kamer. Atsma wil, als daar voldoende draagvlak voor is te vinden, de begrotingsbesprekingen
aangrijpen om op de mkz-aanpak en -crisis in brede zin terug te komen.
Eén van de discussiepunten zou het rapport 'Veerkracht' zijn. Veerman
heeft gezegd te willen meedenken over de oplossing van een aantal problemen,
dat ook vandaag aan de orde gekomen is, waaronder het draaiboek en het
rapport 'Veerkracht'. Verder meent Atsma dat de a.s. uitbreiding van de
EU aangegrepen moet worden om afschaffing van het non-vaccinatiebeleid
opnieuw aan de orde te stellen, gezien de risico's op besmettelijke dierziekten
in en vanuit toetredende landen.
Ver voorbij de vastgestelde
tijd wordt de avond afgesloten. Onbegrijpelijk blijft dat er niet wordt
aangestuurd op een snelle mens- en diervriendelijke oplossing. In werkelijkheid
is er maar één in alle opzichten goed scenario denkbaar,
en dat scenario moet nu - anderhalf jaar na dato - snel gerealiseerd worden
door politiek, overheid en het betrokken bedrijfsleven. We hebben niets
aan schijnoplossingen en vertragingen.
|
|
|
|
|
Brussel
voor noodvaccinatie
bij uitbraak MKZ
BRUSSEL (ANP) - De
Europese Commissie pleit voor noodvaccinatie om bij een uitbraak van mond-
en klauwzeer te voorkomen dat de besmettelijke vee-ziekte zich verder
verspreidt. Een woordvoerster zei donderdag dat ,,snel'' een commissievoorstel
in die zin kan worden verwacht.
Vaccinatie is altijd gezien als een ultiem wapen. Het is tijd met deze
aanpak te breken'', stelde donderdag EU-com-missaris Byrne (Volksgezondheid
en Consumentenzaken) in het Europees Parlement.
Hij verzet zich nog steeds tegen algemene preventieve vaccinatie, maar
volgens Byrne is de weg vrijgemaakt voor noodvaccinatie omdat er mogelijkheden
zijn om gezonde van gevaccineerde dieren te onderscheiden. Daardoor kan
vlees buiten de Unie verhandeld worden. De VS en Japan accepteren nu geen
gevaccineerde dieren of vlees.
De Internationale Organisatie van Dierziekten heeft vol-gens Byrne daarnaast
haar regels aangepast. Een land, dat dieren vaccineert zonder ze te slachten,
kan nu binnen 6 maanden tegen voorheen 12 maanden zijn MKZ-vrije status
terugkrijgen.
Dit alles maakt het voor het publiek niet langer acceptabel dat er massaal
gezonde dieren worden afgemaakt, aldus Byrne. Groot-Brittannië, met
Nederland, Frankrijk en Ierland vorig jaar getroffen door MKZ, spande
de kroon. Er werden vier miljoen dieren afgemaakt.
Bron: Twentsche Courant 12-9-02
|
|
Zijn we er
nu bijna
.???
"De Europese
Commissie kiest voor vaccinatie bij mkz-uitbraak", dat is heel bijzonder
nieuws. Ook landen als Engeland en Denemarken zijn blijkbaar om! Het massaal
afmaken van gezonde dieren is volgens EU-commissaris Byrne (voorjaar 2001
"Burn") nu niet meer denkbaar.
Als ik echter de
eerste commentaren van deskundigen als Mulder en Maat lees wordt de lol
snel minder. Daaruit begrijp ik dat een EU-land volgens het voorstel bij
een mkz-uitbraak kan overgaan tot noodvaccinatie. Dat betekent dan echter
wel (OIE-regels) dat er voor een half jaar een exportstop geldt. Die termijn
was vorig jaar nog een jaar.
Dat doet mij erg denken aan de situatie in De Driehoek van vorig jaar.
De geënte runderen mochten in leven blijven, maar dan zou de grens
een jaar lang dicht gaan.
Ik zie de discussie al weer komen, LTO voorop..
Dit scenario komt toch ook al voor in het nieuwe concept-draaiboek mkz?!
Eerst ruimen, als het maatschappelijk uit de klauw dreigt te lopen enten
en veertien dagen naden-ken over wat te doen. De dieren dood of de boeren
op de fles
En speel de mensen maar lekker tegen elkaar uit!
Dat draaiboek is toch al raar. Het oude draaiboek ging (ervaringen varkenspest)
al veel verder dan de EU-regels. Meteen 1 km ruimen. Tijdens de mkz-crisis
maakte Brinkhorst dat gebied al snel 2 keer zo groot, en later zelfs de
hele Driehoek. De rest van de Veluwe ontsnapte maar net !
Dit voorjaar kwam hij met een nieuw concept naar de Kamer dat die 2 km-grens
voor veedichte gebieden meteen al vastlegde, wéér een stapje
verder. Dat concept werd door en vooral buiten de Kamer nogal kritisch
bejegend.
De nieuwe Brinkhorst, die Veerman heet, benutte de stille vakantietijd
voor een briefje aan de kamer dat het misbak-sel van Brinkhorst voorlopig
als leidraad gold. In het over-drachtsdossier van de oude aan de nieuwe
minister werd nog een stap verder gegaan: nu in alle gebieden meteen 2
km ruimen! Volgt u het nog
?!
Iedereen is tegen
ruimen, en weet daar de mooiste volzinnen aan te wijden. Waar het om gaat
is wat er werkelijk gebeurt.
Aan CDA-woordvoerder Atsma heb ik gevraagd waar zijn minister nu mee bezig
is. Zwart-op-wit heeft hij mij verze-kerd dat het CDA-standpunt van voor
de verkiezingen ("in Nederland geen massale ruimingen meer")
nog loodrecht overeind staat.
De SP, ook zonder Poppe hopelijk even actief, heeft me toegezegd "er
achteraan te gaan".
Dan verwacht ik toch op korte termijn in het LNV-Alge-meen Overleg een
pittig debat met Veerman over zijn vakantiebriefje.
Want het gaat erom wat er gebeurt als er morgen in Ne-derland weer mkz
uitbreekt. Dán is er (weer) geen tijd voor praten, maar moet snel
gehandeld worden
Nederland zou een voorschot kunnen nemen op de EU en nog vóór
morgen zijn draaiboek aanpassen.
Daarom is het hard
nodig dat we al die mensen met al die (ongetwijfeld) goeie bedoelingen
en mooie verhalen op de huid blijven zitten. Want we zijn er nog lang
niet !!
JW
|
|
"DOSSIER
MKZ, de ene koe is de andere niet"
De stallen van Westerhof
Bovenkerkerweg 132
1188 XJ Amstelveen
www.wildlife.nl
Technische gegevens
Regisseur Josephine Hamming
Produktie AB&W Filmproductions B.V.
Van Diemenstraat 410-412
020 625 80 34 / 06 22 38 90 88
Jaar van produktie 2002
Auteursrechten RUFA B.V.
Lengte 66 minuten
Formaat: Betadigi
"Geacht publiek,
Welkom bij deze voorstelling.
U zult een film te zien krijgen over de gebeurtenissen tijdens de MKZ periode
in Nederland. "Dossier MKZ: De ene koe is de andere niet...",
een film waarvan de titel al aangeeft dat economische cijfers niet altijd
doorslaggevend mogen zijn, maar dat hier ook de relatie tussen mens en dier
telt. Meetelt zoals uw salaris. Met zoiets abstracts als een relatie kun
je niets kopen, maar je kunt er wèl gelukkig van worden. Geluk kun
je weer niet kopen dus kun je het beter maar aangrijpen als je mag kiezen.
Maar veel mensen hebben zich met de rug tegen de muur gestaan gevoeld; ze
hadden geen keus. De veewagens werden gevorderd, er werd gedreigd met ontslag,
er werden speciale MKZ wetten opgesteld, er werd gechanteerd.
En wanneer moet je dan voor jezelf kiezen? Voor je eigen normen en waarden!
De oorlog werd verklaard. Tegen wie? Had je ooit de tijd genomen over je
grenzen na te denken?
Zoals eerder in de film The War of the Ants, dwingen deze vragen
mij de opnamen die ik vóór, tijdens en na de ruimingen gemaakt
heb, te monteren tot een betoog.
Normaal maak ik opdrachtfilms maar nu moest ik voor mezelf kiezen!
Het antwoord met deze film is een consequentie van de waarde die ik hecht
aan een relatie met dieren en ik hoop dat U tijdens deze voorstelling een
moment van bezinning kunt vinden."
Josephine Hamming
|
|
|
Mkz-verdenking
Drenthe blijkt vals alarm
nieuw-schoonebeek - De verdenking van mond- en klauwzeer (mkz) bij een veehouder
in Nieuw-Schoonebeek blijkt vals alarm te zijn geweest. Dat heeft de Rijksdienst
voor de keuring van Vee en Vlees (RVV) in Voorburg laten weten. De RVV deed
het veebedrijf in Nieuw-Schoonebeek vorige week op slot nadat een van de
runderen positief reageerde op een mkz-test. Door die maatregel mochten
in afwachting van een tweede proef geen dieren op het bedrijf worden aan-
of afgevoerd. De tweede test wijst nu uit dat er geen sprake is van de gevreesde
virusziekte. "De test is voor negenennegentig procent betrouwbaar,
dus af en toe gaat het gewoon fout", stelt een woordvoerster van de
RVV.
Voorzitter Albert
Lanting van de Noordelijke Land- en Tuinbouw Organisatie (NLTO) is opgelucht.
"De klinische controle van de dieren wees al uit dat ze er gezond
bij stonden, maar je bent pas echt gerustgesteld wanneer er definitief
bericht is." Wel wil hij op korte termijn met de RVV en de gemeente
Emmen in gesprek over de gevoerde communicatie, aangezien er volgens hem
veel te lang onduidelijkheid was over de precieze aard van de verdenking
in Drenthe.
06 augustus 2002,
bron. Dagblad van het Noorden
|
|
|
MKZ-verdenking in Nieuw-Schoonebeek
Op een boerderij
in Nieuw-Schoonebeek in Drenthe is mogelijk de uiterst besmettelijke veeziekte
mond- en klauwzeer (MKZ) uitgebroken. De verdenking is gebaseerd op een
routinetest, die bij een van de runderen van het bedrijf een positieve
uitslag gaf. Op last van de Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees
is het bedrijf van de buitenwereld geïsoleerd.
Uit een tweede
uitgebreide proef moet volgende week blijken of het rund inderdaad MKZ
heeft. Het gaat niet om een "zware verdenking", zegt Albert
Lanting van de Noordelijke Land- en Tuinbouworganisatie LNTO. De organisatie
baseert haar verklaring op het feit dat ze niet door het ministerie van
Landbouw op de hoogte is gesteld en dat de bedrijven in de omgeving van
de veehouderij niet hoeven worden geruimd. Bovendien gaat het slechts
om één rund. Meestal zijn meerdere dieren tegelijk besmet.
In maart en april
vorig jaar heerste de ziekte op en rond de Veluwe en in Friesland. Er
werden toen 26 gevallen van MKZ vastgesteld. Zo'n 280.000 dieren werden
geruimd.
Bron: NOS nieuws
|
|
|
Mogelijk nieuw
geval mkz in
Nieuw-Schoonebeek
NIEUW-SCHOONEBEEK - Een veehouderij in Nieuw-Schoonebeek is op slot
gezet in verband met mogelijke mond- en klauwzeer (mkz).
Een dier reageerde
positief op een test van de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees.
De veehouder mag voorlopig geen vee af- of aanvoeren. De uitslag van
een tweede test wordt begin volgende week verwacht. Het bedrijf wordt
door beperkte contacten niet als een risicobedrijf gezien.
NLTO denkt aan
mislukte test
De noordelijke
landbouworganisatie NLTO is door de Rijksdienst voor de keuring van
Vee en Vlees niet ingelicht over de mogelijke mond en klauwzeer-besmetting
op een veebedrijf in Nieuw-Schoonebeek.
NLTO-voorzitter
Lanting gaat niet uit van een zware verdenking en denkt zelfs dat er
iets mis is gegaan met de test. Het komt tien tot twintig keer per jaar
voor dat een dier positief reageert op een test.
Bron: www.rtvdrenthe.nl
|
|
|
|
FAXBERICHT
Aan: LTO-Nederland
T.a.v.: de heer J. van Gisbergen
Faxnr.: 070 - 33 82 810
Datum: 27 juli 2002
Geachte heer Van Gisbergen,
Wij zijn ernstig
verontrust na de berichten in de pers en heden in het Journaal over het
'ruimen' van 50.000 merendeels gezonde varkens i.v.m. MPA.
Ent Europa is een stichting, opgericht tijdens de mkz-crisis in het voorjaar
van 2001, die op morele gronden het zinloos doden van gezonde dieren afkeurt
en derhalve afschaffing van het non-vaccinatiebeleid nastreeft. Wij hebben
in april van dit jaar ca. een half miljoen handtekeningen en petities
van mensen en organisaties die onze zienswijze delen, aangeboden aan de
Vaste Kamercommissie voor LNV.
De angst slaat ons om het hart nu we na het 'ruimen' van ca. 265.000 gezonde
dieren door het gevoerde mkz-beleid, thans, zomer 2002, worden geconfronteerd
met de 'ruiming' op de boerderij van de heer Miedema te Grou en van een
boer in Oosterwolde. In beide gevallen zou de administratie niet kloppen.
De dieren van beide boeren zijn evenwel kerngezond. Toch gaat men ertoe
over dieren dood te maken. Zo ook in het geval van MPA. Dit moet stoppen.
Iedereen in Nederland is er zo langzamerhand wel van overtuigd dat dit
beleid heilloos is. Bovendien geven de vertegenwoordigers van LTO in allerlei
bijeenkomsten en hoorzittingen te kennen dat LTO het beleid van ruimen
niet langer ondersteund.
In het geval van de beide boeren had men er niet een hele legermacht op
af moeten sturen. Wanneer enkele lieden met gezond verstand en goede wil
deze beide boeren hadden geholpen, was in no time de administratie weer
op orde geweest, had men veel minder kosten behoeven te maken, ware dit
beter geweest voor de geestelijke gezondheid van getroffenen én
uitvoerders van de opdracht en zou ons vertrouwen in de overheid en de
belangenorganisaties niet opnieuw geschaad zijn. In het geval van de besmetting
via diervoer lezen wij dat na een week het hormoon uit het dier verdwenen
is. Wacht daar dan op, zouden wij zeggen. En neemt u uw verantwoordelijkheid
als landbouworganisatie en zorgt u ervoor dat vooral de veevoederfabrikanten
in dit geval aangepakt worden. Deze lieden die op zo'n wrede, op geld
beluste wijze het welzijn van dieren en mensen in de waagschaal stellen,
mogen niet vrijuit gaan.
Wij keuren uw opstelling thans in de MPA-affaire en uw uitlatingen in
het Journaal ten zeerste af. Wij vertrouwen erop dat spoedig het gezond
verstand zal zegevieren en dat u daadwerkelijk laat zien dat LTO een vernieuwende
organisatie is, die bereid is nieuwe wegen in te slaan.
Hoogachtend,
(Mw.) A.W.B. Bredenoord,
Stichting Ent Europa.
|
|
|
Britse regering
erkent fouten bestrijding MKZ.
London (AFP)
De Britse regering erkent vorig jaar fouten te hebben gemaakt bij de bestrijding
van de mond- en klauwzeercrisis, zo heeft landbouwminister Margaret Beckett
gisteren in het parlement gezegd.
Ze reageerde op een nieuw officieel rapport over de wijze waarop de Britse
regering de crisisi heeft aangepakt. Volgens het onderzoek reageerde Londen
te langzaam nadat de eerste besmettingshaarden van de veeziekte waren ontdekt.
Ook hadden de strijdkrachten
veel sneller ingezet moeten worden in de zwaarst getroffen gebieden Devon
en Cumbria.
Dit werd al aangeraden in een officieel onderzoek na de laatste MKZ-crisis
in 1967.
Becket bevestigde dat vaccinatie onderdeel wordt van de regeringsstrategie
om de omvang van de zeer besmettelijke veeziekte in de toekomst te beperken.
In eerder gepubliceerde officiele rapporten werd ook al gepleit voor het
inenten van gezonde dieren om verdere verspreiding van MKZ te voorkomen.
In het parlement bekende de minister dat fouten gewoon niet te voorkomen
waren. Ze zei dat ministers in het begin van de crisis zich niet hadden
gerealiseerd hoe ernstig de situatie was.
Het rapport geeft meer dan tachtig aanbevelingen om het optreden van de
regering bij een nieuwe MKZ-crisis te verbeteren.
Aldus de Leeuwarder
Courant van 23 juli 2002
|
|
|
Verslag bijeenkomst
tijdelijke mkz-commissie Europees Parlement
Dinsdag 16 juli 2002 te Brussel
BRINKHORST opent met een speech in het Engels. Hij spreekt
over de mogelijke overgang van een non-vaccinatie- naar een vaccinatiebeleid,
om de feiten op een rijtje te zetten en te zorgen dat het ook allemaal
klopt. Nederland werd door de mkz-crisis nog niet het ernstigst geraakt.
Volgens raming van het CBS kost de crisis € 900 miljoen plus kosten
te dragen door de regering. Als Brinkhorst had besloten tegen de Europese
wetgeving in te gaan zou het Nederlandse vlees onverkoopbaar zijn geworden
en zouden duizenden boeren failliet zijn gegaan. 300.000 dieren hebben
hun leven gelaten. Daartegenover stond het voortbestaan van duizenden
Nederlandse boeren, voor het verlies van dit voortbestaan hij niet graag
verantwoordelijk zou zijn geweest. Evaluatie achteraf heeft aangetoond
dat vanuit veterinair oogpunt de crisis op een bevredigende manier is
beteugeld. Sociaal gezien was de vernietiging van de dieren een enorme
schok, de gemoederen liepen hoog op. Er was veel verzet bij het grote
publiek en de boeren zelf.
De overstap indertijd naar het non-vaccinatiebeleid was onomstreden. De
Nederlandse regering en ook de landbouworganisaties legden zich daar zonder
meer bij neer. Wij wilden zo spoedig mogelijk naar Japan uitvoeren. Tien
jaar terug is op initiatief van het VK, Ierland en Denemarken het non-vaccinatiebeleid
ingevoerd.
Zo'n 25% van de eigen leden van de Nederlandse boerenorganisatie verdween
door onvrede over het beleid.
Alterra heeft onlangs gekeken naar de sociaal-psychologische gevolgen
van de mkz-aanpak en die zijn erg verontrustend. Een kwart van de boeren
lijdt nu aan depressies, heeft het vertrouwen in sociale rechtvaardigheid
verloren en er is erg veel kritiek op het handelen van de regering. Brinkhorst
heeft het verslag ook naar de Europese Commissie gestuurd om die erop
te wijze welke prijs Nederland heeft betaald voor het non-vaccinatiebeleid.
Hij is ervan overtuigd dat de reactie van het publiek in Nederland in
de toekomst bij eventuele herhaling van het beleid nog heviger zal zijn.
We zullen in de toekomst noodvaccinaties moeten uitvoeren en de dieren
laten leven. Maar de markt zal daardoor verstoord worden. Wij produceren
vier keer meer dan in Nederland wordt geconsumeerd.
Ben MacGill (?), de voorzitter van de (Britse) Boerenbond heeft er echt
voor gepleit een vaccinatiebeleid te voeren. De Times schreef ook dat
de crisis de Britse belastingbetaler veel heeft gekost; die kosten zullen
moeten worden gedragen door publiek en industrie. De Britse regering neemt
het non-vaccinatiebeleid onder de loep, daarover is advies te verwachten
van de Royal Society.
Er is een duidelijke trend ontstaan t.a.v. vaccinatie. Met gebruikmaking
van goede vaccins, van bijvoorbeeld Intervet, kan preventief ruimen worden
voorkomen. In september zal Akzo Pharma officieel de test voorleggen aan
de Commissie.
Preventieve maatregelen die in Nederland zijn getroffen zijn het aanwijzen
van de driehoek om dat deel van de rest van Nederland af te scheiden.
De dieren daar werden geënt en geslacht. We hebben een grote veedichtheid.
We hebben geprobeerde de risico's te beperken door veemarkten te sluiten;
we hebben er nu nog drie. Er zijn strikte voorschriften ingesteld voor
vervoer van levende dieren plus de 30-dagen-maatregel. In april is een
evaluatiedebat gehouden in het Nederlandse parlement.
Er staan aanbevelingen in het evaluatieverslag, dat eveneens aan de voorzitter
van deze tijdelijke mkz-commissie is gestuurd. Het bestaande scenario
is aangepast. Op dit moment is LNV bezig te beoordelen wie betrokken moeten
worden bij het nieuwe scenario. Identificatie van betrokkenen is niet
makkelijk.
Ook buitenstaanders hebben een enorme sociaal-psychologische prijs moeten
betalen. De meeste van de 16 miljoen inwoners van Nederland hebben een
andere houding t.a.v. de crisis dan vóór de uitbraak.
De OIE heeft de spelregels veranderd. Export is nu gedurende zes maanden
verboden. Markervaccin is opgenomen in het OIE-handboek voor ziektebestrijding.
Bij een volgende uitbraak zullen wij de juiste besluiten moeten treffen
t.a.v. vaccinatie. De Nederlandse samenleving zal een zo grootschalige
vernietiging van dieren niet meer accepteren. Markervaccin zal een belangrijk
instrument worden. Maar die testen moeten absoluut betrouwbaar zijn. De
producten van gevaccineerde dieren zullen kunnen worden verkocht. Wij
doen ons best het non-vaccinatiebeleid op Europees niveau ingetrokken
te krijgen. Het instrument van noodvaccinatie tijdens een crisis wordt
toegelaten, waardoor grootschalig doden van dieren wordt voorkomen. De
realiteit is dat twee landen enorm geraakt zijn. Andere landen hebben
de materiële en sociale schade niet ondervonden.
Gisteren is in de Landbouwraad een kort debat gevoerd over mogelijke beleidsveranderingen.
Hopelijk zullen in september/oktober wijzigingen worden voorgelegd in
het non-vaccinatiebeleid, zodat het Europees Parlement een standpunt kan
innemen. Brinkhorst hoopt op een meerderheid voor nieuw beleid.
Tot zover de speech
van Brinkhorst. Dan volgen achter elkaar vragen van de Parlementsleden.
KREISSL-DöRFLER. Wij wachten op het markervaccin. Noch de VS noch
Japan zullen vlees willen invoeren. Deelt u die mening? Kan van 6-maandenregeling
worden overgestapt op 3-maandenregeling?
MAAT dankt Brinkhorst dat hij zich uitgesproken heeft vóór
vaccinatie. In de discussie moet worden meegenomen dat indertijd m.n.
de rundveehouderij zich heeft uitgesproken het bestaande (vaccinatie)
beleid te handhaven en zich tot het einde toe heeft verzet tégen
wijzing van het vaccinatiebeleid. Tijdens het bezoek aan Nederland is
opgevallen dat de sociaal-psychologische gevolgen groot zijn en dat de
emoties over de houding van de Nederlandse overheid hoog zijn opgelopen.
De impact van de crisis is heel groot geweest. Hij noemt de krokodillentranen.
De overheid is hoeder van haar onderdanen. In hoeverre heeft de regering
de emoties onderkend? Wat betreft de beperking van de risico's loopt Nederland
sterk uit de pas bij de rest van Europa, bijvoorbeeld wat betreft het
sluiten van de veemarkten. In hoeverre heeft afstemming binnen de Raad
plaatsgevonden? Hoe kwam het virus in Nederland? Door transporten? Graag
uw opinie over risicobeperkende maatregelen. Het kortingenbeleid heeft
veel kwaad bloed gezet. Nederland neemt een uitzonderingspositie in t.a.v.
de rest van Europa. De economische schade buiten de sector is ook zeer
groot. Is daarover in de Raad gediscussieerd?
CORBEY noemt de uiteenzetting helder. Brinkhorst maakt onderscheid tussen
reacties van de getroffen boeren en het publiek. De boeren maken zich
sterk voor een vaccinatiebeleid. Brinkhorst heeft die boodschap snel verspreid,
ook in Brussel. Gevraagd wordt naar de reacties van het bredere publiek.
Hoe beoordeelt u de voorstellen van Fischler? Wat zijn uw aanbevelingen
om mkz in de toekomst in te dammen? De volkswoede is ook ontstaan omdat
er eigenlijk niemand politiek verantwoordelijk was. Hoe voorkomen wij
deze situatie in de toekomst?
MULDER. Het virus is waarschijnlijk binnengekomen door illegaal transport
van vlees. Wat is gedaan aan bescherming van de buitengrenzen? Wat is
er sindsdien veranderd op Schilhol? Iedereen is voor (ring)vaccinatie.
Wat is de reactie van de supermarkten, van de zuivel naar de mening van
LNV? Hoe is de stemming in Nederland t.a.v. de voorstellen van Fischler/Byrne
van de Europese Commissie?
WYN. Hoe snel zal vaccinatie ter beschikking kunnen worden gesteld? Bent
u al benaderd door de Britse regering en dat verband? Wij waren onder
de indruk van het Nederlandse centrum [bedoeld zal worden ID DLO] dat
wij hebben bezocht. Ons werd gezegd dat een vaccin niet tijdig genoeg
ter beschikking zou kunnen worden gesteld. In Wales is alles stilgelegd,
wat met name rampzalige gevolgen had voor de toeristische sector. Sommige
zaken zullen zich nooit herstellen. Hoe zat dat in Nederland?
PARISH. Vergeleken met de Britse situatie zijn de landbouwers in Nederland
niet in gelijke mate gecompenseerd. In sommige gevallen ging het om kleinigheden.
Doet u nog onderzoek? Zou het Nederlandse vlees onverkoopbaar zijn geworden?
In welke mate verschuilt u zich achter Nederlandse wetgeving? U had kunnen
afzetten op de Nederlandse markt, het vlees/de producten behoefden niet
te worden geëxporteerd.
ADAM. Wij hebben geen non-vaccinatiebeleid. Wij hebben geen preventief
vaccinatiebeleid. In geval van nood had wél kunnen worden gevaccineerd
onder omstandigheden. In de decemberconferentie was men sterk tegen het
herintreden van preventieve vaccinatie. Het verslag van die conferentie
in december stelde niet dat alle gevaccineerde dieren in Nederland ook
echt zijn afgemaakt. Dat is nogal een afwijking van de officiële
tekst die naar buiten is gebracht. [Hier snap ik niets van. Is dat zo?]
U hebt een vaccinatiebeleid gevoerd waarop afslachting volgde. Kan gevaccineerd
vlees de Europese én de wereldmarkt opgaan? U gebruikte een mobiel
slachtsysteem. [Dit snap ik weer niet. Bedoelt de man de elektrocutiemachines
ten tijde van de varkenspest?] Wat waren de technische problemen bij het
gebruik van dat soort voertuigen? Ze mogen niet lekken en zo.
DE ROO. U ziet een trend naar enten. In Nederland is dat uitgesproken
sterk: 80% van de bevolking wil terug naar enten, maar over de andere
landen ben ik niet zo zeker. Sinds 1973 hebben het VK, Ierland en Denemarken
gelobbyd en in 1991 is het ze gelukt. Als in Nederland de geschiedenis
zich zou herhalen, zal men dat niet accepteren; er zal grote druk komen
op de nieuwe minister en de nieuwe regering om in te gaan tegen de Europese
regels.
BRINKHORST gaat over
tot beantwoording van de vragen, maar hij beantwoordt ze niet allemaal
en wordt in zo'n geval ook niet verder bevraagd. Over de omslag van vaccinatie-
naar non-vaccinatiepolitiek moeten geen misverstanden bestaan. In een
deel van Nederland zal weinig kritiek zijn geweest, maar de organisatie
van de boeren, de Tweede Kamer en de regering hebben daartoe besloten;
er heeft geen echt openbaar debat plaatsgevonden. De discussie ging grotendeels
over de economische voor- en nadelen, over het rapport van Wageningen,
dat was de realiteit. De boeren zouden in economisch overleven zijn geschaad
als wij anders hadden gehandeld. 6.000 à 7.000 boeren zouden uit
hun werk zijn gestoten. [Ik onhoud mij van commentaar, maar dit zijn van
die beweringen en aannames die niet onderbouwd worden.] De Commissie heeft
een optie voorgelegd voor vaccinatie, maar Doornbos heeft op het beslissende
moment zijn rug rechtgehouden. Wij kunnen niet anders dan de driehoek
enten en dan doden. [Dit is echt een Freudiaanse verspreking, want zo
is het ook gebeurd.] Zo lang de Europese spelregels niet anders zijn is
er geen alternatief. Daarom zal het beleid moeten veranderen. Het antwoord
op veel vragen is: er is geen markt voor het geënte vlees, maar langzamerhand
is er misschien bij de supermarkten bereidheid geënt vlees te verkopen.
Wat geënt vlees uit Argentinië betreft: geen enkele Nederlandse
consument eet liever het taaie melkveevlees uit Nederland dan het uitstekende
rundveevlees uit Argentinië. Ons rundvlees is niet van die kwaliteit,
dat wanneer het geënt is er een toeloop is dat vlees te eten. De
keuze van de consument is beslissend. Wij kunnen niet op korte termijn
de situatie in Japan of de US veranderen. Als je een andere politiek gaat
voeren moet je afzien van een aantal markten buiten Europa. Terugbrengen
van de termijn van zes tot drie maanden is misschien wel mogelijk.
De sociaal-psychologische gevolgen. Het gaat om crisisbestrijding op korte
termijn. Het was duidelijk: tijdens een crisis kan men zich geen al te
zachte benadering voorstellen. Gesteld voor de keuze tussen collectief
belang versus individueel belang, moest ik voor het collectieve belang
kiezen. Ik erken en onderken de emoties, maar in crisistijd moet men rechte
lijnen trekken.
Wat de risico's betreft. De (vee)intensiteit in Nederland, die wij zelf
gekozen hebben, is niet vergelijkbaar met andere landen. Alle veterinaire
risico's moeten worden verminderd.
Kortingen. In de Nederlandse wetgeving bestaat een verzekeringssysteem
(in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren). Wij hebben geen strafsysteem
in de Nederlandse wetgeving. Het bestaande systeem is parlementair afgezegend.
Ik moest dat verzekeringssysteem toepassen.
MAAT: waarom is er geen geharmoniseerd systeem?
BRINKHORST: er is geen sprake van ongelijke behandeling. De eigen verantwoordelijkheid
van de boer staat voorop. Er was sprake van fysieke bedreiging. Ik heb
gekozen voor 100% korting. Bij bezwaarschrift is gebleken en er waren
elders veel signalen dat er geweld werd gebruikt bij de ruiming. Maar
ze waren niet van dien aard dat onomstotelijk vaststond dat de heer Van
den Berg geweld had gebruikt. Dat betekent niet dat betrokkene zo blank
als een lammetje was, nee hij heeft zich wel degelijk verzet.
De Nederlandse regering heeft zich in positieve zin geuit over de voorstellen
van Fischler.
Bescherming van de buitengrenzen. Dat speelt in Nederland geweldig sterk.
Wij kunnen niet alleen nationale maatregelen treffen. Tijdens de WK in
Korea mochten geen vleesproducten worden geïmporteerd. Er moeten
Europese regels in werking treden.
Gevraagd naar de reacties van de supermarkten en de zuivelindustrie komt
Brinkhorst met niet anders dan die flauwe, niet-serieuze en niet van toepassing
zijnde vergelijking van een glas water mét een kleine, onschadelijke
hoeveelheid insecticide en een glas zonder. [Kennelijk zijn die reacties
hem niet bekend.]
Wij hebben in Nederland een grote hoeveelheid vaccin. Wij kunnen alle
Nederlandse dieren vaccineren, indien nodig.
In Nederland zijn de problemen wel opgelost. De veehouders hebben zich
geïsoleerd gevoeld en 'ik heb ook wel met ze te doen', maar er was
geen alternatief. In een bepaalde periode liepen wij achter de besmetting
aan. Wat betreft de toekomst: het oorspronkelijke vaccinatiebeleid zullen
wij niet herinvoeren in Nederland. In bepaalde gevallen zullen wij vaccinatie
kunnen uitvoeren als er voor het vlees een markt is. Misschien moeten
wij een beleidsmix doorvoeren. In de toekomst moet het ruimen van duizenden
dieren worden voorkomen, gelet op een Europees waardensysteem. [Bravo.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik de heer Brinkhorst over waarden
hoor spreken.]
Brinkhorst heeft met veel Afrikaanse landen gesproken. Daar begrijpt men
het beleid niet, daar heerst honger. Ons vaccinatiebeleid wordt als een
luxeprobleem gezien.
Afrondend: in december
zal de commissie met een verslag komen.
Dan volgen verklaringen
van de andere uitgenodigde deskundigen.
BLOM, B&A. Wij
hebben op een zelfstandige manier de uitvoering van het beleid onderzocht.
Hoe was de regering voorbereid? Hoe werd de crisis aangepakt? Het hele
proces werd onder de loep genomen. Conclusie: op bepaalde niveaus waren
maatregelen van de regering efficiënt, maar er zijn ook wel wat problemen.
Er werden te veel vergissingen gemaakt tijdens de uitvoerende fase. Daardoor
is een sociale crisis ontstaan in de veehouderij. De maatregelen van LNV
waren vaak niet efficiënt en werden soms niet goed uitgevoerd. Het
ministerie van LNV was niet voorbereid op het vele verzet.
CUIJPERS, LTO. LTO
is de grootste landbouwbond met ca. 51.000 leden. Dat wordt minder omdat
het aantal boeren afneemt, maar niet de 25% die Brinkhorst noemt. De sector
is sterk afhankelijk van de internationale handel. Daar gaat 3 miljard
euro in om plus 5 à 6 miljard in de zuivelexport. De crisis is
voor een aantal landbouwers nog niet voorbij. Ze lijden er nog steeds
onder. LTO adviseerde de Nederlandse regering het virus z.s.m. uit te
bannen. Hij noemt een aantal van 5.000 dieren op besmette bedrijven. LTO
heeft veel tijd besteed aan het uitleggen van de maatregelen en heeft
geprobeerd veel praktische problemen te helpen oplossen. Er was geen keuze.
Als was gekozen voor beschermende vaccinatie zouden heel wat landbouwers
hun activiteiten hebben moeten staken. Mkz werd snel onder controle gebracht
d.m.v. het vaccineren. Er kwam veel verzet vanuit het publiek. Na de crisis
heeft LTO de regering geadviseerd nieuwe noodplannen op te zetten. Noodvaccinatie
is het best om een uitbraak in de hand te houden, als ten minste een markt
blijft bestaan voor de producten. LTO heeft geen bewijzen dat geënt
vlees consumenten afschrikt. Het is nooit een probleem geweest in Europa
tot 1991. Ook nu voert de EU vlees in van mkz-gevaccineerde dieren uit
Zuid-Amerika en bovendien worden de dieren geënt tegen allerlei andere
ziektes. De Engelse boerenorganisaties hebben LTO niet ondersteund bij
haar campagne tot nog toe, maar die hulp is wél nodig.
Wat de toekomst betreft zijn strenge grenscontroles nodig, beperkt vervoer
van dieren en invoering van een goed identificatie- en registratiesysteem.
De vlees- en zuivelsector, supermarkten en de detailhandel moeten LTO
ondersteunen dat het vlees van geënte dieren geen probleem is. Het
dierenwelzijnsfonds moet op Europese schaal worden ingevoerd. Beschermende
noodvaccinatie is de beste aanpak om de markt overeind te houden.
BOLWEG, MKB Nederland.
Het gaat hier om 165.000 ondernemingen. De gevolgen voor het mkb zijn
steeds onderbelicht gebleven. De sociaal-psychologische gevolgen binnen
deze bevolkingsgroep zijn nooit onderzocht. De wijze waarop met de schade
bij deze bedrijven werd omgegaan heeft tot grote ontevredenheid geleid.
Alles werd altijd afgedaan als bedrijfsrisico. Alle schade bleek voor
eigen rekening, want was niet te verzekeren en elders niet te verhalen.
Het vertrouwen in de overheid is ernstig geschaad en bereidheid om mee
te werken neemt af. Het huidige Europese non-vaccinatiebeleid is in de
ogen van het mkb een vorm van economische staatssteun voor de veeteeltsector.
De maatregelen zijn alleen genomen om de exportkansen van de landbouw
overeind te houden. De bescherming van de ene sector mag niet ten koste
gaan van andere sectoren. Acties: op basis van economische cijfers moet
niet alleen rekening worden gehouden met de landbouwsector, maar moeten
ook meewegen het economische verlies, de bedrijfsschade van de niet-agrarische
ondernemingen. De overheid is verantwoordelijk voor dit beleid en voor
een goede compensatie van de opgelopen schade. Dit punt was in het B&A-onderzoek
helemaal niet meegenomen. Er moet een analyse komen van praktische maatregelen
in de huidige scenario's, waarbij ook andere sectoren worden meegenomen.
DE WINTER, Belgische
Boerenbond. De Winter is dierenarts. In Vlaanderen is 70% lid van de bond.
Men is voorstander van noodvaccinatie voor contactbedrijven plus aangrenzende
bedrijven in een straal van 3 km. De geënte producten moeten afgezet
kunnen worden. In een sheet geeft hij een prijsvergelijking van levende
runderen, karkassen en levensmiddelenhandel. Alles loopt sterk terug in
de tijd van de crisis, alleen de consument merkt er niets van.
Afrondend: MULDER
constateert weinig verschil in de opvattingen van LTO en Boerenbond.
Aan B&A werd gevraagd of de overheid geleerd heeft van de varkenspestcrisis,
de periode van aanpak in Engeland en de huidige crisis. Op 10 à
20% van de bedrijven werden (volgens B&A) fouten gemaakt. Reactie:
het is een gekende crisis, een aantal zaken kun je voorspellen en daarop
moet je je voorbereiden. Over noodvaccinatie stond niets in de draaiboeken.
LTO: de terugloop in ledenaantal in twee jaar gaat van 61.000 naar 51.000.
Die heeft te maken met afname van het aantal boeren en tuinders. Maar
zeker in de getroffen gebieden hebben leden bedankt.
KITCHING, Director
National Centre for foreign Animal Disease Canada [die ik ook via vertaling
maar met moeite kon volgen], spreekt van een dubieuze wetenschappelijke
grondslag. Men ging ervan uit dat het virus zich zou verspreiden door
de lucht, dat was niet het geval. Het beleid heeft geleid tot een overdreven
aantal dieren dat werd geslacht. Laboratoriumcontrole van monsters kon
niet. Veel klinische diagnoses van mkz zouden volgens hem bij laboratoriumtest
een negatieve uitslag hebben gegeven. Nu is er een toenemende druk op
de regering een vaccinatiebeleid te voeren. De aanpak van het UK kan niet
worden gezien als de beste bestrijding van het virus.
In Korea en Japan zag hij niet dezelfde uitbraken als in Europa. De modellen
werden gemanipuleerd en de informatie die we kregen uit besmet gebied
konden wij niet altijd goed gebruiken omdat ze niet overeenstemde met
de modellen.
Hij heeft onderzoek gedaan in de hele wereld. Wilde dieren kunnen misschien
het virus overbrengen, maar daar is geen bewijs voor. Omgekeerd wel. In
Noord-Amerika zou men overgaan tot vaccinatie, mocht mkz uitbreken, maar
men wil er niet de gevolgen van dragen. Er zijn wel vaccins beschikbaar.
Dat was niet zo in het VK, dus liep alles daar uit de hand. Na klinische
diagnose werd binnen 24 uur afgeslacht, maar hij zag veel foto's van dieren
waarvan hij dacht: die hebben geen mkz. Je moet de uitslag van het laboratorium
afwachten. Als je het patroon ziet, kun je wat meer tijd nemen, het wat
rustiger aan doen. Een 3-km zone was niet nodig; zodra je het virus kende,
was 1 km voldoende geweest. Wij stonden wel wat onder druk. Over zo'n
massale afslachting moet consensus bestaan.
19.07.2002/db
|
|
|
EUROPEAN PARLIAMENT
TEMPORARY COMMITTEE ON FOOT-AND-MOUTH DISEASE
The veterinary services in the Member States and contingency planning
Tuesday, 16 July
2002, from 9.00 till 13.00 hours
Room A3G3
BRUSSELS
DRAFT PROGRAMME
09.00 - 09.30 HUIS CLOSExchange of views on the preliminary drat conclusions
of the rapporteur
09.30 Welcome by the Chair
First session -
Mr S. O' Laoide MVB MRCVSPresident Veterinary Association Ireland
Mr St. Hutchins, Head of Unit, Food and Veterinary Office of the Commission
(Dublin)
Mr L. LengeléMinistry of Agriculture, Animal Health and Quality
of Animal Products, Belgium
Question/Answer session
11.15 a.m. Second session -
Brigadier A. BirtwistleRetired Army officer, UK
Mr P. HoldenDirector Soil Association, UK
Mr G. Davies (to be confirmed)Scientific veterinary expert, UK.
Question/Answer session
EUROPEAN PARLIAMENT
TEMPORARY COMMITTEE ON FOOT-AND-MOUTH DISEASE
The experiences in The Netherlands and Belgium
Epidemiological aspects
Tuesday, 16 July
2002, from 15.00 till 18.30 hours
Room A3G3
BRUSSELS
DRAFT PROGRAMME
15.00 Welcome by the Chair
First session -
Mr L.-J. Brinkhorst:Minister for Agriculture, Nature Conservation and
Fisheries
Question/Answer session
16.15 Second session -
Mr D. HanemaayerDirector B & A Group Beleidsonderzoek & Advies
bv
Mr T. CuijpersDutch Farmers Union
Mrs B.J.M. De WitSME The Netherlands
Mr P. De WinterBelgian Farmers Union
Question/Answer session
17.30 p.m.. Third session -
Dr. Paul KITCHING Director, National Centre for foreign Animal Disease
Canada
Question/Answer session
|
|
|
Alterra
Research Instituut voor de Groene Ruimte
Postbus 47
6700 AA Wageningen
Wageningen, 24
juni 2002
Uitnodiging: Woensdag 26 juni 2002
Presentatie van het Onderzoek:
Veerkracht Onder Druk
Geachte mijnheer, mevrouw,
Van maart tot juli 2001 worstelde Nederland met een Mond en Klauwzeer
epidemie in verschillende gebieden in het land, waarvan de bekendste zijn:
de Veluwe, het noorden van Friesland en Kootwijkerbroek.
Om de dierziekte te bestrijden, zijn op last van het Ministerie van LNV
265.000 dieren 'geruimd '.
Naar aanleiding van deze schokkende gebeurtenis van de MKZ-ruiming is
op de Veluwe en in Friesland onderzoek gedaan naar de gezondheidssituatie
van de boerenbevolking. Dit onderzoek is uitgevoerd in de geruimde-, de
toezichts- , en de vrije gebieden.
De rapportage van het onderzoek Veerkracht Onder Druk: Een verkennende
studie naar de gevolgen van de MKZ-Crisis, is nu gereed en zal a.s. woensdag
worden gepresenteerd.
De presentatie
vindt plaats op woensdagavond 26 juni om 20.00 uur in Restaurant De Keet
van Heerde, Eperweg 55, 8181 EV Heerde, tel: 0578-691595
zie routebeschrijving.
Het programma
ziet er als volgt uit:
19.30 - 20.00 uur: Aankomst en koffie
20.0 - 20.15 uur: Opening en welkom door mevrouw R. Schut, voorzitter
begeleidingsgroep, en korte inleiding de heer H. Kieft , die deze
avond begeleidt.
20.15 - 20.45 uur: Presentatie van het Rapport 'Veerkracht Onder Druk'
door
de onderzoekers mevrouw drs.E.H.van Haaften en de heer
drs.. P.H.Kersten.
20.45 - 21.15 uur: Gelegenheid tot vragen stellen over het Rapport.
21.15 - 21.45 uur: Pauze
21.45 - 22.00 uur: vervolg vragen stellen
22.00 - 22.15 uur : Slotbeschouwing op de mkz-crisis door mevrouw.
ds. I. van Middendorp-Sonneveld, door werk en familiebanden betrokken
bij De Driehoek en Kootwijkerbroek en lid van het landelijk Oecumenisch
Netwerk Kerken en Landbouw.
22.15 uur : Sluiting
We nodigen u hierbij
van harte uit op deze bijeenkomst.
U bent indertijd geïnterviewd door het projectteam van het onderzoek
Veerkracht .
Voor u hebben we op deze avond een rapport beschikbaar, dit is een korte
en overzichtelijke versie van het onderzoek.
Betrokken en geïnterviewde mensen die op deze avond niet aanwezig
kunnen zijn, zal het rapport worden na gestuurd.
Neem op deze avond
gerust belangstellenden mee, die mogelijk niet persoonlijk zijn. uitgenodigd.
We hopen u te
kunnen begroeten op deze avond,
met vriendelijke groet,
Alterra - onderzoeksteam
Drs. E.H.van Haaften
Drs.P.H.Kersten
Begeleidingsgroep
hulpverlening en boeren,
H.A.M.Schut-Hakvoort - voorzitter
--------------------------------------------------------------------------------------------------
routebeschrijving:
Restaurant De Keet van Heerde Eperweg 55 Heerde
1. Uit het Noorden
Zwolle aanhouden.Vanaf Zwolle de A50 richting Apeldoorn. Neem afrit Heerde
zuid/Epe noord
( nr.28) Onder aan de afrit rechts af richting Epe. Na 150 m.aan de linkerkant
van de weg ziet u De Keet.
2. Uit het Zuiden
Apeldoorn aanhouden. Bij Apeldoorn de A50 richting Zwolle. Neem dan afrit
Heerde zuid
( nr.28), zie verder bij 1
3. Uit het Westen
Neem de A1 richting Apeldoorn. Neem na Apeldoorn de A50 richting Zwolle.
Neem dan afrit Heerde zuid ( nr.28) zie verder bij 1.
4. Uit het Oosten
Neem de A1 richting Deventer/Apeldoorn. Neem bij Apeldoorn de A50 richting
Zwolle, zie verder bij 1
|
|
|